- Ringland bouwt niet zelf de overkapping van de Antwerpse ring. Ringland is een burgerbeweging met vrijwilligers die lobbyen, luisteren, onderzoeken en mee tekenen aan de overkapping. Nul subsidies, vol vurig enthousiasme.
- De brief werd net voor kerst 2019 in 1769 brievenbussen geschoven door 80 vrijwilligers, te voet en op de fiets.
- De envelop had een vreemd krabbeltje, dat de ontvanger wat nieuwsgierig mocht maken:
- In de envelop zat niet alleen een brief, maar ook een intrigerend extraatje. Een dubbelgevouwen A5'je met meer schetsen. Ringland-sympathisanten merkten snel dat dit ruwe, originele tekeningen waren. Een lowbudget-cadeautje, en toch exclusief.
- Op een Toscaans terras bij een goede fles wijn, meer dan 10 jaar geleden: daar is Ringland bedacht. Voor deze brief diepte Peter Vermeulen, de ruimtelijke planner die de fles toen ontkurkte, dat legendarische notitieboekje uit zijn archieven op.
Zo, nú mag je de brief lezen ...
Wat was de respons?
Op 27 december, ongeveer een week na verzending, hadden 101 ontvangers (5,7%) gestort voor een totaalbedrag van 5796 euro. Enkelen stuurden zelfs een attente mail terug:
"Dat is verdorie goed gedaan zeg, de brief voor de dromers van Ringland die ik deze week ontving. Ik stel me voor hoe die brief wordt geprojecteerd in een of andere aula, als intro voor de bespreking van een geslaagde case over goede communicatie. De tekeningen, het handschrift maken van de op zich saaie vraag naar financiële steun iets heel dynamisch. Ja, dat spreekt uit de vorm en de inhoud: dynamiek, en passie." (Mat)
"Het was een heel leuk briefje dat hier in de bus kwam. Origineel en to the point. Ik heb met graagte gestort en ook een paar familieleden ertoe aangezet. Heel veel succes ook het komende jaar." (Anna)
"Ik heb zonet de recentste brief van Peter Vermeulen gelezen. Fantastisch hoe jullie maar blijven doorgaan! Ik heb een bestendige opdracht aangemaakt voor €5 per maand. (Sofie)"
En wat overtuigde de jury van de Gouden Veer?
Uit het juryverslag van de Gouden Veer 2022: "De mailing wil vooral uitleggen waarom een vzw die zijn doel bereikt lijkt te hebben, nog steeds geld nodig heeft. Dankzij een slim gebruik van grafische middelen, wordt er een dialoog opgestart met de lezer. Dat gebeurt doordat er in de loop van de brief vragen gesteld worden die handgeschreven lijken te zijn en die expliciet eventuele twijfels verwoorden, die vervolgens door de schrijver beantwoord worden. Zo schetst de schrijver de continuïteit van het werk van de vzw en sluit de brief zelfs af met een horizon die op 2030 gericht is."
Mag ik ook jullie verkoopsbrief schrijven?